Miałeś wypadek samochodowy? Stłuczkę? To oczywiste, że chcesz, aby Twój ubezpieczyciel pokrył koszty naprawy samochodu. Dlatego jedyne co musisz zrobić po zdarzeniu to skierować swoje kroki prosto do niego. Co wtedy? Dowiedz się!
Zgłaszanie szkody w 3 przypadkach
Jeśli byłeś sprawcą wypadku, ale również, gdy zostałeś poszkodowany (jednak tylko wtedy, gdy Twój ubezpieczyciel dołączył do systemu BLS!), udajesz się do swojego towarzystwa ubezpieczeniowego. Tak, tak, jeśli należy ono do BLS, to będzie kontaktować się z ubezpieczycielem sprawcy w Twoim imieniu i wszystko zorganizuje – w tym pokrycie kosztów za naprawę Twojego auta. Wygodne, prawda?
Warto wiedzieć, że PZU, Aviva, Warta i inne znane towarzystwa ubezpieczeniowe należą do BLS (systemu Bezpośredniej Likwidacji Szkud). Jeśli jednak Twój ubezpieczyciel nie dołączył do systemu i nadal sprawcą wypadku jest ktoś inny niż Ty, musisz kontaktować się właśnie z jego ubezpieczycielem, nie swoim.
Istnieje jeszcze trzeci wariant: sprawca zdarzenia nie ma ubezpieczenia albo po prostu uciekł z miejsca wypadku. Co wtedy? Kogo informujesz o szkodzie? Zgłoś ją do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Fundusz dysponuje środkami ze składek kierowców opłacających ubezpieczenia i właśnie z tych pieniędzy wypłaca odszkodowania tym, którzy mieli pecha trafić na nieubezpieczonego kierowcę. Jak prawidłowo zgłosić szkodę
Co musisz przedstawić ubezpieczycielowi po wypadku samochodowym?
Jak konkretnie wygląda proces zgłaszania szkody? Największe firmy ubezpieczeniowe oferują wygodne drogi kontaktu: czy to za pomocą SMS, telefonicznie, czy też online, zapewniając do wypełnienia odpowiedni formularz. Oczywiście można to również zrobić osobiście.
Warto pamiętać, że podczas osobistej rozmowy z konsultantem lub kontaktu drogą elektroniczną, należy podać / załączyć:
- numer polisy,
- opis zdarzenia,
- oświadczenie spisane przez obie strony lub policję (gdy została wezwana),
- skan dowodu rejestracyjnego,
- dowody w postaci zdjęć, relacji świadków, zapisów z monitoringu, notatek policji.
Może się jednak zdarzyć, że sprawca i poszkodowany nie mogą dojść do porozumienia, by ustalić jedną wersję zdarzenia. Wtedy należy po prostu wezwać policję. Inaczej będziesz mieć kłopoty z ubezpieczycielem.
Ile to potrwa likwidacja szkody? Kiedy dostaniesz pieniądze za wypadek?
Jak by nie było, w każdym przypadku poinformuj ubezpieczyciela o zdarzeniu tak szybko, jak to możliwe. Wprawdzie na zgłoszenie szkody z tytułu OC masz aż 3 lata, ale – umówmy się – nie ma na co czekać. Im szybciej zajmiesz się całym procesem, tym szybciej będziesz ponownie korzystać z auta bez ponoszenia niepotrzebnych kosztów.
Pamiętaj, że ubezpieczyciel ma 30 dni od zgłoszenia, aby zająć się Twoją szkodą, w tym wypłacić Tobie pieniądze – to znaczy na pewną tę część, co do której nie ma żadnych wątpliwości. W sytuacjach spornych ubezpieczyciel musi wypłacić pieniądze do 90 dni od otrzymania zgłoszenia. Może się jednak tak zdarzyć, że zaniży odszkodowanie i dlatego warto wtedy skorzystać z pomocy firmy wyspecjalizowanej w odzyskiwaniu odszkodowań jak Ubez - www.ubez.pl.
Gdy masz to ubezpieczenie, nic nie musisz udowadniać!
Co ciekawe, cały czas była tu mowa o odszkodowaniu z tytułu OC. Jeśli posiadasz również AC, nie musisz przedstawiać żadnych dowodów, że miałeś stłuczkę lub wypadek. Nie ma znaczenia, jaki charakter miało zdarzenie i kto go spowodował, Twoja szkoda zostanie zlikwidowana. Również gdy miałeś wypadek, gdzie winnym są żywioły, a nawet zwierzęta, dostaniesz pieniądze na pokrycie kosztów naprawy. Oczywiście istnieje pewien wyjątek od bezproblemowej likwidacji szkody, a jest nim prowadzenie auta pod wpływem alkoholu. Niemniej jednak zdarza się, że także w przypadku ubezpieczenia AC ubezpieczyciele mają problem z wypłatą należytego odszkodowania…
Udostępnij artykuł